Vojťákovy stránky

Oslo 2013 (stopem na víkend do Norska)

Čekání a vděčnost, déšť a mlha, slunce a hvězdy, jezera a ostrovy, skály a bažiny, racci a havrani, lišky a telátko, setkání a loučení…

Jako naprostý amatér ve stopování jsem cestu začal v úterý ráno u malého parkovišťátka na Jihlavské ulici v Brně. S cedulkou Praha – Dresden jsem upoutal pozornost pouze jednoho alternativně vyhlížejícího mladíka a jednoho pána, který mně poradil, že jestli tady někoho stopnu, ať mu pošlu pohled, a že budu mít rozhodně větší šanci na benzínce u dálnice. Tak jsem se cestou necestou přes potok a po kolejích přesunul na stanici OMV. V době kolem poledne pumpa zela prázdnotou, ale nakonec přece jen jedna milá paní zastavila a svezla mě do Prahy. Poučen z předchozích nezdarů jsem rovnou přejel do Ďáblic, kde jsem se setkal s dalším stopařem a společně jsme po pár minutách našli pána, co se vracel do Ústí nad Labem. I když jsem měl předdomluvený nocleh v Pirně, nakonec jsem výměnou za večeři zůstal na noc v Ústí (mimochodem, v noci vypadá město fakt pěkně).
Kolem páté hodiny jsem se vydal na kraj města směrem k dálnici, což se jevilo jako dobrý nápad do chvíle, než jsem zjistil, že je vlastně ještě naprostá tma. Během půl hodiny marné snahy jsem přehodnotil plán a popošel pár kilometrů územím nikoho kolem jezera Dělouš k benzínce, kde jsem po pár minutách odchytil řidiče starého náklaďáčku, co měl cestu do Berlína. Před městem jsem přesedl na český kamion jedoucí do Rostocku. Protože jsem neuvažoval o cestě přes moře, stopl jsem ještě německého přepravce automobilů, se kterým jsem absolvoval vyhlídkovou jízdu po Hamburku. Rozloučili jsme se před odbočkou na Kiel a ještě jsem stihl popojet s jedním Dánem k velkému shromaždišti kamionů kousek za Flensburgem. Na nedaleké loučce jsem si uvařil večeři a ulehl ke spánku.
Ve čtyři hodiny mě probudila zima (kdo by čekal, že spadne rosa, že?) a začal obcházet postupně se probouzející kamioňáky s dosti naivní cedulkou København (to jsem ještě nevěděl, že většina aut a téměř všechny kamiony jezdí trajektem). Nakonec jsem našel aspoň polský kamion, se kterým jsem popojel do Koldingu, a tam jsem stopl německý pár, který mě vysadil na benzínce před Kodaní. Tady jsem si taky pár hodin počkal (aspoň jsem usušil spacák), než mi zastavili dva pohodoví Švédové, co se zrovna vraceli se člunem do Malmö. Dokonce mi poradili místo na dálničním přivaděči, ale ze zkušenosti jsem tvrdohlavě pár hodin zkoušel štěstí na benzínce, než jsem uznal porážku a popošel k nedalekému kruháči. Tam mně v mžiku zastavil jeden ochotný pán, který mě zavezl na strategičtější místo u dálnice, kde jsem téměř okamžitě odchytil jednoho sympaťáka (taky říkal, že v mládí dost stopoval), který mně cestou povykládal všemožné zajímavosti z historie a současnosti Švédska. Další noc jsem strávil v lese u jednoho moc pěkného odpočívadla před Göteborgem.
Ráno mě jeden dobromyslný pán popovezl na pumpu u průmyslového areálu za městem, což se neukázalo jako příliš šťastné, protože jsem tam zkysl skoro do poledne, než jsem přemluvil jednoho rybáře, aby mě popovezl k benzínce před odbočkou na Strömstad, během čehož mně nezapomněl několikrát zopakovat, že musím být šílenec (měl pravdu). Pumpa na levé straně dálnice se ale ani tu neukázala jako šťastná a pár hodin jsem si ještě počkal, než přijel lotyšský kamion, který mě vzal aspoň k norské hranici. Tam jsem naštěstí po chvíli odchytl speleologa, co jel vyzvednout kamarády na letiště, takže mě dovezl až na periferii Osla (kde se mezitím pěkně rozpršelo). To už jsem byl v kontaktu se Sašou, která mně poradila, odkud jede autobus správným směrem, na benzínce jsem si koupil jízdenku a za půl hodiny už jsem vystupoval na zastávce Bregneveien, poblíž jednoho studentského městečka. Trošku jsem se zcivilizoval a najedl a šli jsme navštívit spolužáky erasmáky, z nichž jeden slavil narozeniny. Mimochodem, jak by běžně člověku připadlo absurdní bavit se s Čechy a Slováky anglicky, tak tady mně to přišlo vcelku normální (v celé Skandinávii se anglicky domluvíte prakticky s kýmkoliv). Okusili jsme Żubra a Żubrówky, ochutnali dort, zahráli si vědomostní kvíz, zjistili, jak dělají lišky, a už byl čas se jít uložit.
Ráno jsme (poněkud uspěchaně) nakoupili zásoby na výlet a vydali se autobusem severně od Osla na konečnou Skar, kde jsme počkali na Levina (Němec, co tu taky studuje). Ten po pár minutách dojel (na kole, mimochodem stále hustě pršelo) a společně jsme vyšli k jezeru Øyungen a následně vzhůru na kopec Mellomkollen. Mezitím přestalo pršet a občas se mezi mraky ukázalo slunko. Po krátkém občerstvení jsme pokračovali v cestě krásnou přírodou na severozápad k jezeru Helgeren. Na břehu jsme se naobědvali a chvíli jsme se vyhřívali na sluníčku. Rozloučili jsme se s Levinem, který se musel vrátit, a se Sašou jsme se vydali dál na západ kolem jezera Fortjern a zastavili jsme se na pohádkovém poloostrůvku u jezera Bjørnsjøen (jedno z nejúžasnějších míst na světě, kde by jeden nejradši zůstal). Protože se už ale schylovalo k večeru, vydali jsme se dál kolem jezera, po cestě jsme na chatě Kikutstua doplnili zásoby vody a poněkud bažinatou stezkou jsme došli k hrázi Østre Fyllingen, kde jsme rozbili tábor. Protože muž moudrý staví dům raději na skále než v bažině, zakotvili jsme (doslova) stan přímo u vodní hladiny. Povečeřeli jsme kuskus s tuňákem, chvíli jsme ještě pozorovali, jak barevná obloha po západu slunce postupně přechází na nebe plné hvězd, a zalehli jsme ke spánku.
Po dosti studené noci přišla vhod ovesná kaše s jablky a čokoládou a divoký mátový čaj, sbalili jsme ležení a když se nad jezery rozplynula ranní mlha, už jsme byli na cestě na jih. Malým překvapením bylo, že i nadále vedla cesta rašeliništěm (Norové dokonce nemají morální zábrany píchnout doprostřed bažiny rozcestník), ale po chvíli jsme si zvykli (když člověk šlapal po červeném mechu, propadal se jenom trochu). Nasvačili jsme se na molu u Kobberhaughytta a postupně jsme směřovali zpátky k Oslu. Protože bylo hezky, od Ullevålseter po cestě kolem jezer Store Åklungen a Sognsvann bylo vcelku živo (něco jak v neděli odpoledne u Brněnské přehrady, jenom místní mají poněkud sportovnější povahu). Doma jsme dali pozdní oběd, přezuli se do suchého a šli navštívit anglickou mši (úžasný zážitek, kostel narvaný k prasknutí a suprový farář). Večer jsme ještě dokoupili zásoby, uvařili večeři a šli spát.
V pondělí dopoledne jsem absolvoval komentovanou prohlídku univerzitního kampusu, přístavu plného hvězdic a nové budovy opery (Oslo je nádherné město, někdy si ho budu muset přijet prohlídnout důkladněji). Po výborném obědě jsem se rozloučil a vydal se na benzínku poblíž konečné metra. Netrvalo dlouho a odchytil jsem kamion, který ale bohužel moc daleko nejel a vyhodil mě na nájezdu poblíž Sarpsborgu. Místo vypadalo zprvu nadějně, ale po chvíli se ukázalo, že většina řidičů to má namířeno zpátky do Osla. Naštěstí nedlouho před setměním zastavil mladý tesař, který si udělal malý výlet a dovezl mě až na odpočívadlo před Göteborg. I když se po cestě přehnalo pár deštíků, přes noc už vypadalo počasí vcelku stabilně a nemusel jsem litovat, že jsem stan nechal v Oslu.
Ráno jako jeden z prvních odjížděl litevský řidič převážející vyřazený školní autobus kamsi na jihovýchod Švédska. Česko-polsko-rukama-nohama jsem se s ním snažil domluvit, aby mě vysadil na pumpě u Halmstadu, což taky učinil. Pravda, pumpy tam byly dokonce dvě, ovšem když chcete jet z města na jih, asi byste si nevybrali severní nájezd na dálnici, že? Mně to taky po pár hodinách docvaklo, trošku jsem se prošel (Halmstad je mimochodem moc pěkné městečko) a po chvíli mně už u druhého nájezdu zastavili manželé, co mě ochotně popovezli pár kilometrů dál na další opravdu nešikovně umístěnou benzínku u Båstadu (obecně pumpy kombinované se sjezdem z dálnice zavání dlouhým čekáním). Z nepochopitelného důvodu mě snad i to čekání začalo bavit, ale přesto jsem byl nakonec vděčný řidiči kamionu s cisternou na cukr, že mě popovezl na o dost strategičtější pumpu za Helsingborg. Tam mi po chvíli zastavil jeden Dán, který mně poradil, ať zkusím cestu přes moře, a dovezl mně na jih Sjællandu na velkou benzínku poblíž Tappernøje. Už bylo ale dost pozdě a řek jsem si, že ráno bude moudřejší.
Bohužel jsem prospal hlavní várku odjíždějících kamionů, ale po chvíli přijel Holanďan, co mě dovezl do přístavu v Rødbyhavnu. Zainvestoval jsem 40 DKK do lístku na loď a za půl hodiny už jsem se plavil na palubě trajektu Schleswig Holstein do Německa. Během plavby se opět po delší době ukázalo sluníčko a tak nějak mě naplnil dobrý pocit. To mně teda ještě nedošlo, že nebude úplně triviální někoho před nájezdem na silnici stopnout, protože jediní, kdo měli důvod se zastavit, byli Dánové, co si pouze jeli nakoupit pivo a cigarety. Tak jsem znovu popošel za Puttgarden, odkud jsem chytil stop do Burgu auf Fehmarn, kde jsem aspoň doplnil zásoby. Dalšími stopem jsem se dostal kousek před Lübeck a odtud jsem měl plán to stočit na východ, ale nakonec jsem skončil před Hamburkem, odkud už nebylo cesty zpět. Naštěstí si mé zoufalé cedulky Berlin všiml jeden síťař z Hannoveru a dovezl mě k tamějšímu kamionovému odpočívadlu u dálnice A2. Hned jsem odchytl polský kamion a s ním se popovezl k Magdeburgu před odbočku na Drážďany (během cesty se několikrát solidně rozpršelo, tak jsem chtěl pokud možno využít domluvený nocleh). Už ale bylo dost pozdě a frekvence přijíždějících aut pozvolna klesala, když tu náhle – co nevidím – českou espézetku. Nebyli, pravda, zrovna dvakrát nadšení, ale dovezli mě až k velké benzínce u Chlumce. Tam jsem si na posledních kapkách paliva uvařil večeři a než jsem stačil ochutnat, už se ozvalo startování rumunského kamionu. A kam jinam by to tak mohl mít namířeno, než přes Brno a Vídeň do Rumunska. Hned mě pozval dál, lámanou angličtinou jsme se pobavili o všem možném a za poslechu rumunské muziky šla cesta jedna báseň (teda nebýt toho, že jsme byli naloženi pětadvaceti tunami podlahových krytin). Každopádně, o půl šesté ráno jsem stál oběma nohama zpátky na brněnské půdě.
Na tomto místě bych chtěl poděkovat všem bezmála třiceti řidičům, kteří mě popovezli o kus dál, i všem ostatním, co se nebojí stopařů. Dále Nikitovi za nocleh v Ústí a Matthiasovi a Zuzce za nabízenou (třebaže nakonec nevyužitou) střechu v Německu. A především Saše za úžasný víkend v zemi statisíců jezer.

Mapa cesty tam: http://bit.ly/19ImgW5 a zpět: http://bit.ly/19GY54A.

Pěkné místo nad řekou, nocleh a časné vstávání (Ústí nad Labem). Krátká zastávka na naložení nákladu (Hamburg). Přístavní vegetace (Hamburg). Přístavní vegetace (Hamburg). První, částečně vypuštěné, jezero kousek za Oslem (Øyungen).
Levin a Saša (Øyungen). Přestalo pršet (Øyungen). Vezmem to po červené (Mellomkollen). První brodění (Mellomkollen). Výhled do okolí, na chvíli vykouklo sluníčko (Mellomkollen).
Barevný podzim (Mellomkollen). Na hrázi (Helgeren). Na hrázi (Helgeren). Ostrůvek. Člověk by se tam rád podíval, ale voda byla fakt studená (Helgeren). Po obědě (Helgeren).
...jako velké zrcadlo (Fortjern). ...s lekníny (Fortjern). Všechno je krásné hned dvakrát (Fortjern). Odpolední siesta na malém poloostrůvku (Bjørnsjøen). Stanování u jezera (Østre Fyllingen).
...myšleno *hned* u jezera (Østre Fyllingen). Kotva místo kolíku (Østre Fyllingen). Snídaně (Østre Fyllingen). Rosa na pavučině uprostřed rašeliniště. Cestou zpátky do Osla.
A domů (Rødbyhavn). I tu vykouklo sluníčko (Rødbyhavn). Loď „Schleswig Holstein“ (Rødbyhavn).

Zpět na úvodní stranu

Vytvořil Vojťák • Admin • Aktualizace: 12. dubna 2016 v 15.03