Diagnostika a modelování plazmatu

Výzkumná skupina Ústavu fyziky a technologií plazmatu

doc. Mgr. Tomáš Hoder, Ph.D.

vedoucí výzkumné skupiny
hoder(zavináč)physics.muni.cz
ORCID

Tomáš Hoder se zabývá výzkumem nízkoteplotního plazmatu. Zaměřuje se na diagnostiku plazmatu, typicky rychlých ionizačních jevů v netermálním plazmatu (např. bariérové, jiskrové nebo korónové výboje). Používá elektrické nebo spektroskopické techniky a experimenty potvrzuje teoretickými modely a počítačovými simulacemi. V poslední době se věnuje ověřování modelů atmosférického plazmatu na subnanosekundových a mikroskopických škálách.

Jeho výzkumné zájmy se týkají fyziky streamerů, optické emisní spektroskopie, paměťových efektů, nestabilit plazmatu a tekutin a interakce plazmatu s kapalinou. Během své vědecké kariéry působil jako vědecký pracovník v Leibnizově ústavu pro vědu a techniku plazmatu v německém Greifswaldu a v Ústavu fyziky plazmatu Akademie věd ČR v Praze. Jako hostující vědec spolupracoval s univerzitou v Greifswaldu, IAA-CSIC ve španělské Granadě a laboratoří LAPLACE ve francouzském Toulouse.

prof. Mgr. Vít Kudrle, Ph.D.

kudrle(zavináč)sci.muni.cz

Vít Kudrle se věnuje výzkumu fyziky a diagnostice plazmatu, vysokfrekvenčním a mikrovlnným výbojům, přípravě nanomateriálů v plazmatu, mikrovlnné a optické spektroskopii a úpravám povrchů v plazmatu.

Během své vědecké kariéry působil na francouzské Université d'Orléans a Université Paris-Sud (nyní Université Paris-Saclay), s německou Ruhr-Universität Bochum​ a INP v Greifswaldu.

doc. Mgr. Pavel Dvořák, Ph.D.

pdvorak(zavináč)physics.muni.cz

Pavel Dvořák se v oblasti fyziky plazmatu zabývá laserovou diagnostikou plazmatu. Věnuje se zejména (TA)LIF studiu radikálů a aktivní částice v plazmatu, včetně měření povrchových výbojů při atmosférickém tlaku. Fluorescencí zkoumal atomizátory, kde pomocí TALIF s kolegy prokázal klíčovou roli atomárního vodíku při rozkladu těkavých látek. Pracuje také s kapacitně vázanými výboji, kde studuje jejich zapalovaní a nelineární charakteristiky. Tato diagnostika je nejen experimentální ale i teoretická.

Pavel Dvořák má mnoho zájmů napříč obory. Je zapáleným speleologem. Příležitostně je v kontaktu s fotochemií a procesy v ledu.

Zdeněk Navrátil se zabývá vývojem a aplikací pokročilých metod optické emisní spektroskopie pro diagnostiku plazmatu, zejména výbojů za atmosférického tlaku. Mezi aktuální témata poslední doby patří měření elektrického pole v heliových výbojích za atmosférického tlaku nebo bremmstrahlungovo záření v koplanárním bariérovém výboji. Je autorem spektroskopického softwaru Spectrum Analyzer a EBFFit, související s výukou atomové a molekulové spektroskopie.

Během své vědecké kariéry působil v německém INP a Ernst Moritz Arndt Universität v Greifswaldu.

doc. Mgr. Zdeněk Navrátil, Ph.D.

zdenek(zavináč)mail.muni.cz
ORCID

Zdeněk Bonaventura se zabývá simulacemi plazmatu, zejména simulacemi proudových výbojů. Mezi jeho výzkumné zájmy patří základní jevy nanosekundových výbojů v kapalné vodě, pokročilý výzkum kinetických procesů ve streamerových výbojích, únik elektronů a plazmový pohon.

Během své vědecké kariéry působil na francouzské École Polytechnique v Laboratoire de Physique des Plasmas (LPP) a Université de Pau, Technical University of Denmark, INP a Ernst Moritz Arndt Universität Greifswald a italské University of Bari.

Mgr. Zdeněk Bonaventura, Ph.D.

zbona(zavináč)physics.muni.cz
ORCID

Mgr. Lucia Kuthanová, Ph.D.

nanai(zavináč)mail.muni.cz
ORCID

Lucia Kuthanová (rozená Potočňáková) má širokou škálu odborných znalostí z oblasti fyziky plazmatu, od plazmové úpravy povrchů s následnou chemickou a morfologickou povrchovou analýzou až po diagnostiku různých plazmových výbojů a to především elektrickými a optickými metodami ve spektrálním, prostorovém a časovém rozlišení. Věnuje se také nestacionárním jevům ve filamentárních výbojích, indukovaným nestabilitám v plazmatu a interakci na rozhraní plazma-kapalina.

V současné době je Lucia na rodičovské dovolené.

Mgr. Adam Obrusník, Ph.D.

adamobrusnik(zavináč)mail.muni.cz
ORCID

Adam Obrusnik je absolventem Fyziky plazmatu. Ve svém výzkumu se zaměřuje především na numerické simulace. Simulace používá ke studiu kinetiky plazmatu a dynamiky plynů při atmosférickém tlaku. Během svých studií absolvoval velké množství výzkumných pobytů a stáží na univerzitách v Německu, Holandsku, Itálii, ve Velké Británii a nekolikrát v USA. Aktuálně se věnuje výzkumu  v oblasti nízkotlakého plazmatu, konkrétně simulacemi iontových tryskek a magnetronovém naprašování.

Martina Mrkvičková se zabývá laserovou diagnostikou plazmatu, konkrétně detekcí různých reaktivních částic v plazmatu pomocí jednofotonové nebo dvoufotonové laserem indukované fluorescence (LIF a TALIF). Věnuje se také měření elektrického pole pomocí metody generace druhé harmonické frekvence indukované elektrickým polem (EFISH).

Mgr. Martina Mrkvičková, Ph.D.

mrkm(zavináč)mail.muni.cz
ORCID

Nima Bolouki se věnuje diagnostice plazmatu a studiu nízkoteplotního plazmatu. V minulosti prováděl výzkum na několika univerzitách v Japonsku a na Tchaj-wanu. Věnoval se výzkumu netermálního plazmatu za atmosférického tlaku, zejména nanosekundových pulzních a streamerových výbojů a to pomocí laserového Thomsonova rozptylu. Aktuálně se zaměřuje na laserovou diagnostiku plazmatu pomocí laserového rozptylu v různých zdrojích atmosférického plazmatu. Jeho výzkumné zájmy zahrnují také optickou a laserovou diagnostiku nízkoteplotního plazmatu.

Nima Bolouki, PhD.